BLOG II. BLOG II. BLOG II. BLOG II. BLOG II.

 

Králem motoristického designu

V 70. letech neexistoval snad žádný kluk v Československu, který by se netoužil projet v závodním žihadle značky Metalex a jít v šlépějích jednoho z jeho tvůrců. Právě dnes to je 11 let, co nás opustila legenda, na kterou se nezapomíná. Tou byl Václav Král, automobilový designér, konstruktér, ilustrátor a závodnické eso.

Po studiích na Vyšší průmyslové škole automobilní a letecké v Mladé Boleslavi nastoupil do konstrukce tehdejšího AZNP (dnes opět Škodovka), poté působil ve Výzkumném ústavu energetickém. Usadil se v Roztokách u Prahy, kde si založil ateliér, ve kterém se věnoval i technické ilustraci a propagační grafice.

Mnozí z nás měli možnost potkávat Královy kresby v motoristických časopisech od 50. do 90. let. Už tenkrát byl velkým propagátorem spotřebitelské skromnosti v dopravě. Zastával názor, že „hlavním úkolem designéra je navrhnout věc, která bude v harmonii s přírodou“. O tom vypovídají jeho modely elektromobilů či 4místné tříkolky Laurin&Klement s extrémně nízkou spotřebou a aerodynamickým odporem.

Karosérie parádních závodních vozů Spider, Škoda Buggy, formule Mondial či Easter se staly zhmotněním jeho  konstruktérských vizí. Pro Krále byl design nejen prací, ale i velkým koníčkem. Tak, jako si dle něj měla hračka získat důvěru dítěte, získával i on důvěru v očích mládeže. Spoustu svého času a nezdolné energie věnoval tomu, aby této zvídavé generaci zajímavou formou přiblížil svět techniky a čistých linií. Tenkrát úspěšná kolekce hraček značky GAMA toho byla nesporným důkazem, neboť se jich do rodin prodalo statisíce kusů. Jeho konstrukčně dokonale řešená dětská bugína (= 18krát zvětšená hračka Scarab) byla po Sametové revoluci na listině přání snad každého většího dítěte. Své poznatky o průmyslovém designu předával od poloviny 90. let studentům ČVUT a tzv. Betléma (= nejstarší průmyslovky v ČR) v Betlémské ulici v Praze, kde studovali oba jeho synové.  Jeho život nebyly jen rychlé vozy, motorky, hračky, ale i rodina se třemi dětmi.

V kopřivnické fabrice na tatrovky byli Král se svým učněm - synem Jiřím častými hosty. Jako rodilý Ostravák se do zdejšího kraje velmi rád vracel. Po konzultacích s vedením závodu se v jejich rukou zrodil automobil Tatra Prezident či Tatra MTX V8 - 4litrová Supertatra o výkonu 320 koní s motorem z Tatry 613 a čtyřvačkovým vidlicovým osmiválcem (jako u Ferrari), se kterou se v Česku podařilo dosáhnout historicky prvního národního rychlostního rekordu 265 km/h. Byl to právě Král, jež se svým týmem po roce 1990 usiloval o to, aby byl název TATRA vnímám jako věhlasný národní klenot stejně tak, jako se snažil svými konstrukčními zásahy povýšit značky AVIA, PRAGA či JAWA.

Očima zrychlené doby jeho dílo vůbec nezestárlo. Právě naopak. I dnes je inspirací pro mladé designéry, jež čerpají z nápadů jeho fenomenální tvorby. To, že „každá křivka musí mít svou funkci“, zůstane jeho poselstvím i pro další generace. Václav Král vždy byl a právoplatně bude reprezentantem významu svého příjmení, špičkou ve svém oboru. Na počest jeho nedožitých 80. narozenin otevřela SPŠ v Betlémské ulici výstavu, na které si mohou návštěvníci zdarma prohlédnout každý čtvrtek mezi 15. a 18. hodinou výběr jeho prací. Stojí za to!


BLOG 26.10.2016 / Autor: Kateřina Škopková
#PROMOLIGA   #VáclavKrál