BLOG IX. BLOG IX. BLOG IX. BLOG IX. BLOG IX.


Na bezlimitní 3D scénu s Quine Engine 

Současný trend v prosazování 3D technologií mluví za vše. Trh s virtuální realitou totiž do budoucna očekává až 10násobný nárůst tržeb. A právě pro všechny druhy technologií tohoto typu je zapotřebí kvalitní 3D obsah. Misky vah se tak zcela převážily. Potenciál i komerční příležitosti pro využití virtuální reality se přelily ze zábavního průmyslu do firemního a vzdělávacího sektoru. Pro ideální tvorbu 3D scény nedávno představil na ostravské soutěži podnikatelských startupů tým softwarových expertů z Třinecka unikátní nástroj zvaný Quine Engine. A zcela úspěšně! Získal si sympatie publika i finanční podporu investorů. Zjednodušeně jde o softwarovou vývojářskou platformu, která nabízí programovatelnou ovladatelnost zcela bezlimitní, tedy neohraničené 3D scény.

Od zábavy k byznysu
Dva nadšení učitelé IT z Třince nejdříve pořádali dobrovolné kurzy a workshopy pro mládež na školách v regionu. Po čase v tom neviděli žádnou přidanou hodnotu, proto se rozhodli do práce se studenty zapojit i firmy. Nejdříve však rozvinuli svůj program, jenž byl původně vytvořen pro tvorbu 3D počítačových her. Následně si Jiří Heczko a Ondřej Vaňka založili firmu Render Waves. Odstartovali tak spolupráci se současnými studenty, absolventy i firmami na plně komerční bázi.

Jak 3D platforma funguje a kde ji lze využít?
Quine Engine nabízí plnou ovladatelnost 3D scény. Cílovou skupinu tvoří vývojáři, designéři a 3D grafici. Uživatel souběžně používá editor pro psaní programového kódu a výsledek tak okamžitě vidí v grafické nadstavbě Quine Engine programu. Grafický výstup ovlivněný programovým kódem se tak ve srovnání s konkurenčními produkty  zobrazí uživateli ihned a v plné kvalitě.  A využitelnost tohoto nástroje? Tak ta je poměrně široká. Lze jej uplatnit např. v průmyslových a medicínských projektech, jež vyžadují simulační a vizualizační aspekt jakým je věrná simulace i vizualizace produktu spojená s interaktivitou koncového uživatele. Typickým příkladem může být vizualizace školení pracovníků na obsluhu stroje (respektive přístroje). Nebo také vlastní výzkumný projekt, pro který zatím neexistují stávající nástroje, zato má firma k dispozici kvalifikované pracovníky, jež ovládají základy skriptování nebo programování.

Když a kde konkurence pokulhává…
Stručně lze plusy oproti konkurenčním produktům shrnout v bodech:
* neomezená velikost scény (bránit jí může pouze HW omezení),
* podpora průmyslových 3D formátů
* a plná podpora 16K rozlišení.

Dostupnost a formáty výstupu
Konečný výstup záleží na rozhodnutí samotného vývojáře, respektive na požadavcích zákazníka. Formátem exportu může být spustitelná aplikace, video nebo brýle pro virtuální realitu. Do budoucna se počítá i s výstupem pro HoloLens. A finanční dostupnost?  Cena technologie bude přijatelná pro všechny cílové skupiny. Například u Quine Cloud licence, pro jíž využití postačí jen běžná uživatelský znalost, bude začínat zhruba na 30 EUR. Za tu nejvyšší - alfa verzi - si však uživatel zaplatí až okolo 1000 EUR. Při využití této licence se ale klient neobejde bez solidní znalosti 3D grafiky a programování.  Pro dobrovolníky, kteří mají zájem zapojit se do aktuálně otevřeného testování jednotlivých cyklů, Render Waves nabízí po finalizaci samotný program s velkou slevou, ne-li zdarma.

Sedm statečných míří do finále!
Týmu sedmi statečných z Render Waves - Samuel Benčák, František Krenželok, Nico Makara, Vojtěch Tom Heczko, Ondřej Vaňka, Jiří a Daniel Heczko - tak už zbývá jen dokončit dokumentaci, nechat program otestovat běžnými uživateli a vytvořit systém pro finalizaci platných licencí. Držíme jim tedy palce, neboť termín pro uvolnění konečné verze programu si závazně před investory naplánovali na konec příštího roku.


BLOG 30.7.2018 / Autor: Kateřina Škopková / Foto:  Render Waves